Johnsen Graphic Solutions A/S
  • Forside
  • Ydelser
    • POS/Point of sale
      • Beachflag
      • Ellipser
      • Roll-up
      • A-skilte
      • Skilte
      • Dumpere
      • Kuber
      • Podier
      • Pallesvøb
      • Postkasser
      • Vindues-bannere
      • Vinduesklæb
      • Gulvklæb
      • Hyldesvirpere
      • Bordryttere
    • Tryksager
      • Kataloger og magasiner
      • Foldere
      • Bøger
      • Blokke
      • Brevpapir
      • Visitkort
      • Flyers og løsblade
      • Plakater
      • Postkort
    • Flag og flagguirlander
      • Nationalflag
      • Reklameflag
      • Kageflag
      • Flagguirlander
    • Bannere og roll-ups
    • 360° marketing
    • Online markedsføring
    • Marketingportaler
    • Grafisk design
    • Lager og distribution
    • Valgmaterialer
  • Cases
  • Miljø
    • GreenPrint by Johnsen
    • CSR
    • FN’s verdensmål
    • Certificeringer
    • Miljøpolitik
  • Blog
    • Vidensbank
  • Om Johnsen
    • Historie
    • Medarbejdere
    • Case Book
    • Profilbog
    • Salgs- og leveringsbetingelser
    • Forretningsbetingelser for online ydelser
    • Privatlivs- og cookiepolitik
  • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Jobs
    • Download
  • Dansk
    • Deutsch
    • English
  • Søg
  • Menu Menu

Kender du til emojiens magt?

ET BILLEDE SIGER jo mere end tusind ord. Og langt de fleste af os bruger da også dagligt billeder i vores kommunikation – fx i form af emojier. Ét enkelt billede kan spontant illustrere komplekse følelser og tanker.

Emojier er samtidig et universelt sprog, som flere og flere virksomheder også bruger online.

Faktisk er det blevet så populært, at de fleste platforme har emojier som reaktionsform. Både på LinkedIn og Facebook kan du nu reagere på opslag med like, love, laugh osv.

Emojier har endda fået deres egen internationale hyldestdag – International Emoji Day – d. 17. juli.

Men bør du benytte emojier i businessregi?

Den mest overbevisende måde at besvare spørgsmålet på er via stats ’n’ facts. En undersøgelse fra PCMagazine viser fx, at 63 % af respondenterne mener, at emojier i en positiv kontekst øger din virksomheds troværdighed.

Du kan altså styrke din virksomheds brand ved bare at trykke på enkelte knapper. Så kan man da tale om en billig og effektiv brandingstrategi

Men dét er kun begyndelsen.

Her er fire andre grunde til, at du bør hoppe på emoji-bølgen:

  1. Øget engagement:

    Vidste du, at du kan øge dit reach og engagement på sociale medier ved at bruge emojier? Den digitale marketingspecialist Larry Kim foretog en undersøgelse på sociale medier, hvor han promoverede posts med og uden emojier til den samme målgruppe. Undersøgelsen viste, at opslag med emojier havde 24,5 % mere engagement.

  2. Tydeliggør dine intentioner:

    Det kan være svært at aflæse intentioner på skrift. Det er derfor ikke usædvanligt, at vi misforstår hinanden. Med emojier kan du illustrere din tone of voice visuelt.

  3. Udtryk dine følelser:

    Nogle gange er det svært at udtrykke følelser. Her kan emojier hjælpe. Særligt hvis du ønsker at illustrere graden af din følelse. Er du fx ”glad for at oplyse X” Smiley …? Eller er du ”glad for at oplyse X” smiley …? Sæt ord – eller rettere billeder – på dine følelser med emojier.

  4. Styrk dit brand:

    Emojier er en enkel måde at vise personlighed og motivation på. I en strategisk kontekst kan de skabe et dynamisk miljø og relation til dine kunder. På den måde skaber du et safe space og indbydende miljø. På lang sigt kan sådanne miljøer styrke kunderelationer og øge kundeloyaliteten.

Hvad tænker en professionel tekstmand om emojier?

Her hos Johnsen har vi trængt vores tekstforfatter Carsten Ørris Jeppesen op i en krog og aftvunget ham nogle svar. For hvad er egentlig sådan en tekstnørds syn på emojier?

– Carsten, hvilke fordele og ulemper ser du ved emojier?

– Lad os begynde med fordelene. Når du og jeg sidder og snakker, kan jeg se smilet på dine læber og glimtet i dine øjne imens. Eller se dine bryn rynke skeptisk. Måske endda se raseri i dit blik.

Jeg ser også, hvordan du gestikulerer med dine arme og hænder. Og hører, hvordan dit tonefald veksler mellem det neutrale, begejstrede, ironiske, rasende, skuffede eller ligeglade.

– Og alt dét ser og hører vi jo ikke på skrift …

– Netop. Og fagter, ansigtsudtryk og ændringer i stemmen er afgørende information for mig, når jeg vil forstå, hvad du egentlig siger – og hvorfor. Men alt det bliver taget fra mig, når jeg kun har din nøgne tekst at forholde mig til.

Heldigvis kan vi dog skrue på en række knapper, når vi skriver – så humor, alvor og alt det andet mellem linjerne, også bliver sagt.

Men særligt i den lidt hurtige kommunikation – som fx i mails, sms’er og SoMe-opslag – fungerer emojier fremragende som stand-in for tonefald og fagter: De skærer straks vores bagvedliggende følelser, hensigter og holdninger ud i pap. Eller i gule ansigter og hænder …

Specielt når din læser ikke kender dig personligt og indgående i forvejen, kan emojier derfor hjælpe med at fjerne potentielle misforståelser.

– Hvilke ulemper ser du så ved emojier?

– I al kommunikation bør vi begynde med at stikke en finger i jorden; så vi har en fornemmelse af vores modtager. Og hvis din læser fx opfatter emojier som useriøse – som en måde at ”blande barnlig tegneserieunderholdning” ind i dit budskab – bør du pakke dem væk dér.

Der er også en række tekstgenrer, som kalder på et mere formelt eller højtideligt udtryk uden emojier. Du vil fx sjældent slipper godt fra emojier i årsrapporter eller dødsannoncer. Så alt med omtanke.

Du bør også afholde dig fra tankeløst at tømme hele emojiudvalget ud over din tekst: Flyder den med tilfældige bølger, vrængende ansigter, eksplosioner, timeglas og kryptiske farverige tegn, forvirrer du din læser i stedet – og skaber usikkerhed om dine intentioner.

– Hvor er du selv mest begejstret for at bruge emojier?

– Skal jeg pege på ét sted, bliver det LinkedIn. Og det kan måske lyde overraskende – for ”er det ikke et businessnetværk?” Jo, men det er i min optik ikke et hardcore salgspitch-forum. Først og fremmest er det et socialt netværk, hvor vi som mennesker pingponger idéer, viden og inspiration – og deler forskellige faglige indsigter … fra vores individuelle personlige vinkel og synspunkt.

LinkedIn handler for mig om relationer til andre mennesker – på tværs af kompetencer, brancher og jobtitler. Og også dér giver emojier forrygende god mening; fordi vi i løbet af et enkelt opslag eller en kommentar også kan male en følelsesmæssig farvetone hen over ordene i budskabet.

– Tak for at sætte nogle ord på emojier, Carsten.

– perfect

Fun facts om emojier:

  1. Ordet “emoji” stammer fra Japan og betyder picture character/”billedtegn”.
  2. Ifølge Time Magazine var :-) den første emoji. Den blev opfundet i 1982 – og blev lavet for at udtrykke sarkasme i onlinebeskeder, da man tit misforstod hinanden. Derfra udviklede den sig til :-(, ;-) og XD.
  3. Vi sender over 10 milliarder emojier hver dag – og 92 % af os bruger dem online.
  4. De mest populære emojier er grædesmiley og .
  5. Emojier bliver opfattet af hjernen som nonverbal information, hvilket betyder, at vi fortolker dem som emotionel kommunikation.

Tag en uforpligtende snak med Carsten

Carsten Ørris Jeppesen
Tekstforfatter / Content Creator

Tlf.: 2080 3017
Mail: cje@johnsen.dk

Seneste indlæg

  • Vores århusianske reklamebureau har skiftet navn til Bureauet
  • 4 tips til skræmmende stærkt halloween-content
  • Kender du til emojiens magt?
  • BOG OM BAGDELE: ”Jeg er taknemmelig for, at min numse altid har min ryg”
  • Johnsen Graphic Solutions A/S og CS Grafisk A/S bliver en af Danmarks største leverandører af POS-materialer og tryksager
  • Skab en oplevelse i butikken med retailtainment – succesfuld instore marketing
  • Guide: kom godt i gang med din årsplan

Sidste nye cases

  • shell forsideShell10/19/2022 - 11:45
  • Green Power Denmark08/31/2022 - 09:41
  • Egernsund WienerbergerEgernsund Wienerberger10/26/2021 - 07:48
  • CasesMagasindesign05/05/2021 - 12:17
  • TwindogTwindog05/03/2021 - 12:31

Bliv inspireret af vores Case Book

Johnsen case book
Johnsen logo

Hovedkontor &
grafisk produktion

Bakkehegnet 3
DK-8500 Grenaa

T. +45 8758 3000
info@johnsen.dk
CVR: 18624141

Logistik

Åstrupvej 35
DK-8500 Grenaa

Se kontrolrapport

AAA Højeste kreditværdighed

Johnsen logo

Følg os:

Vi støtter:

Pavilionen Grenaa

Reklame- & webbureau

Jens Baggesens Vej 90A
DK-8200 Aarhus N

www.bureauet.dk
info@johnsen.dk

© Copyright - Johnsen Graphic Solutions A/S
  • Blog
  • Om Johnsen
  • Kontakt
  • Jobs
  • Salgs- og leveringsbetingelser
  • Privatlivs- og cookiepolitik
Johnsen Graphic Solutions A/S og CS Grafisk A/S bliver en af Danmarks største... Hello world! Nyt website – hva nu?
Scroll to top