4 tips til skræmmende stærkt halloween-content
EN HØJTID FOR B2C-BRANDS og -retailers. Selv om halloween ikke er for alle, har mange danskere taget højtiden til sig. Vurderingen er, at hver femte dansker pynter op til halloween. Og blandt børnefamilierne er trick or treating – slik eller ballade – så udbredt, at op imod hver fjerde familie ringer på dørklokker den 31. oktober.
Derfor er den uhyggelige højtid også blevet fast event for visse B2C-brands og -retailers. Særligt dem, der henvender sig til familiesegmentet.
SKAL DIN halloween-kampagne også være en succes? Så tjek vores SoMe-eksperters fif til en succesfuld halloween-kampagne på de sociale medier.
Hvorfor skal du med på halloween-bølgen?
Men først lidt om hvorfor du overhovedet skal markere endnu en ærkeamerikansk højtid. Udklædning og snolder har vi danskere jo i forvejen fastelavn til – men halloween er simpelthen blevet umulig at ignorere. Herhjemme er halloween nu op til tre gange så stor som fastelavn målt på spending.
Halloween markerer også starten på ’højtidssæsonen’ – så det er det perfekte tidspunkt at fange dit publikums opmærksomhed med engagerende og relevant indhold. Sørg for at holde deres øjne fikseret på dit indhold – helt fra begyndelsen af sæsonen.
1. Spookify jeres socials og produkter
På de digitale kanaler er det nemt at give din profil sæsonpræg. Tilfør fx profilbilleder eller brand promise et creepy twist. Mange stærke consumer brands er også lykkes med at finde en uhyggelig vinkel på produktmarkedsføringen – og det giver tit god omtale, når en elsket klassiker får ny og uhyggelig indpakning eller pludselig spiller hovedrollen i et uhyggeligt univers.
2. Kom med til festen
Halloween betyder trick or treating og udklædningsfester. Desværre er det efterhånden svært at finde på unik udklædning – men her kan DU hjælpe dine kunder: Tænk fx event-præget merchandise. Her er en oplagt mulighed for at få dit brand ind på lystavlen hos kunder og forbrugere.
Så grav dybt i jeres DNA – for at afklare, hvad der giver mening for jer. Udlod eksempelvis unikke brand-inspirerede kostumer eller giveaways, kunderne kan bruge som pynt eller udklædning – og kom på dén måde med på gæstelisten, når danskerne holder halloweenfester.
Er din målgruppe de ældste Gen Z’ere eller yngste millennials?
Så overvej, om dit brand endda skal facilitere eller sponsorere halloweenfesten.
3. Hyggelig “gør-det-selv-uhygge” til dine kunder og følgere
Halloween er også højtid for DIY-projekter. Årstiden kalder på indendørshygge, og dét giver dig nogle muligheder – da der skal laves uhyggeligt pynt, udklædning, treats og meget mere.
Så forkæl dine følgere med inspiration til kreative halloween-projekter; lige fra monsterlækre opskrifter til skræmmende makeup-tutorials og hjemmelavet pynt.
Og glem ikke græskarret – for pyntegræskar og græskarudskæring er en af de traditioner, danskerne har taget godt imod. Så byd også på alternative ideer til de klassiske ’scary faces’ i græskarlanternerne.
Overvej, hvordan du bedst skaber værdi for dine følgere med halloween-inspirerede hacks eller DIY-content. Og husk, at både det voksne publikum og familierne efterspørger sjove indendørsaktiviteter i den kolde tid.
4. “Halloweekend” får følgerne til at dele dit indhold
I England skønner Facebook, at brugerne deler 1,62 x flere fotos under halloween end uden for sæsonen.
Du får derfor ekstra medvind til dine opslag om fx græskar- og kostumekonkurrencer, når du poster til dine følgere, mens de i forvejen har flagermus, spindelvæv og dødningehoveder på hjernen: Dér deler folk med større sandsynlighed dine opslag.
Selv om halloween handler om (hyggelig) uhygge, skal du ikke lade dig afskrække fra at poste, bare fordi selve dagen ligger i weekenden: Det er nemlig hér, online-aktiviteten peaker.
I 2019 foregik 44 % af alle samlede halloween-interaktioner i England på selve dagen.
Kort sagt: Vær til stede – når dine følgere er det.
Vidste du i øvrigt, at især kvinder står bag det halloween-relaterede indhold på de sociale medier? Eller at 69 % af alle amerikanere finder inspiration til højtiden på nettet – fx på Pinterest, i Google-søgninger eller på Facebook?
Husk også de lette, lavthængende halloween-frugter: Hvis I alligevel pynter til halloween eller klæder jer ud på kontoret, er det både godt og let content til dine SoMe-følgere at tage billeder og video ”behind the scenes” og vise et indblik i jeres verden.
Hvad tænker vores SoMe specialist om halloween?
”Hvert år markerer halloween starten på en gylden periode på de sociale medier, fordi vi kan bruge højtiderne til at simplificere vores budskaber, skabe mindeværdige memes og være i samme højde som vores kunder.
Til gengæld er den gyldne periode sidst på året dyrere at annoncere i – så overvej, hvordan du kan øge dit organiske, gratis output.”
”Halloween giver os mulighed for at interagere med vores kunder på en sjov og uformel måde – via indhold, som er piftet op med spooky content.”
– Asger Krogh Kallehauge, Head of Social
5 halloween-fun facts:
- Halloween-højtiden er mere end 2.000 år gammel og startede som en keltisk høstfestival ved navn Samhain. “Samhain” betyder noget i retning af “sommerslut” eller “sommerens ende”.
- I det 18. århundrede brugte singlekvinder halloween til at finde deres udkårne. Ifølge History.com var det en tradition at singlekvinder kastede æbleskræl over skulderen. Det bogstav, som skrællet mest lignede, ville være forbogstavet på kvindens udkårne.
- Græskarhovederne eller Jack-’o-lanterns stammer oprindeligt fra Irland og er opkaldt efter den irske legende “Stingy Jack”. Men oprindeligt brugte man rodfrugter i stedet.
- Kan du gætte, hvad det mest populære halloweenkostume for børn er? Svar: Superhelte og prinsesser. Selvfølgelig. For voksne er det heks, vampyr og kat.
- Får du gåsehud, koldsved og hader du halloween? Så lider du måske af Samhainophobia. Dét hedder det nemlig, når man har frygt for halloween.
Tag en uforpligtende snak med Asger
Asger Krogh Kallehauge
Head of Social
Tlf.: 2080 3058
Mail: akk@johnsen.dk