Sådan vælger du trykkeri og tryk med omtanke
Vi er nok enige: Det er svært at finde virksomheder, som ikke arbejder målrettet med bæredygtighed. Det kommer til udtryk i grønne indkøbspolitikker og grønne KPI’er.
Din grønne bundlinje: Husk de oversete interne og eksterne faktorer
Der er typisk et stort fokus på faktorer som råvarer til produktion eller transport – men har du tænkt over, hvordan dine marketingmaterialer påvirker den grønne bundlinje? Ved du, hvad dine samarbejdspartnere står for, og hvordan det påvirker dig og din virksomhed?
For at opfylde dine miljømål er det ikke kun vigtigt for dig at kigge indad i egen organisation. Det er mindst lige så essentielt at se udad og dermed finde de rigtige samarbejdspartnere, som kan bidrage positivt til at gøre værdikæden grønnere og understøtte jeres mål om bæredygtighed.
Myte #1: Tryksager slår skoven ihjel
Måske tænker du også – som mange andre: ”Er det ikke sandt, at skoven dør, når der laves tryksager?” Svaret er heldigvis nej. Det er blot en skrøne. Danske trykkerier benytter nemlig papir fra ansvarlige europæiske skovbrug. Samtidig vokser de europæiske skove hvert år med et areal svarende til 1,5 gange Fyn.
Myte #2: Digitale tryksager er bedst for miljøet
Intuitivt tænker mange af os, at det er bedst at satse på de digitale udgaver af brochurer, foldere, kataloger og andre tryksager – at dét nok er bedst for klimaet.
MEN ingen videnskabelige undersøgelser tyder på dét: Der er ikke belæg for, at dine digitale skærmudgaver skulle gavne miljøet mere end dine klassiske papirtryksager.
Myte #3: Tryksager kan ikke genbruges
”Tryksager er ikke genanvendelige”: Dén indvending hører vi jævnligt. Men heldigvis er det ikke sandt: Tryksager er nemlig bionedbrydelige og komposterbare. Så længe du sorterer papiret, kan du genanvende det op til 25 gange.
Trykt med ansvar? Trykt hos Johnsen.
Vi hos Johnsen tager vores sociale og miljømæssige ansvar alvorligt. Både med henblik på samfundet, vores arbejdsplads, leverandører og kunder. Som arbejdsplads sørger vi for, at hver eneste komponent i værdikæden efterlever de retningslinjer, procedurer og processer, som gør os til en miljøbevidst og ansvarlig virksomhed.
Med udgangspunkt i den grafiske branches CSR-kodeks, der er udarbejdet af Grakom og HK/Privat og har sit udgangspunkt i FN Global Compacts 10 principper, sørger vi for, at udvise social ansvarlighed. De 10 principper danner grundlaget for vores handlinger.
Vores indsats på pågældende områder har forårsaget, at vi er blevet tildelt EWII’s certifikat for køb af vindenergi, hvilket kun kan lade sig gøre, hvis 100 % af elforbruget er dækket af vedvarende strøm. Vi er også ISO-14001 certificeret – og har fået tildelt FSC- og Svanemærket.
Du kan læse mere om, vores miljømæssige indsatser her