Guide: Kom godt i gang med din årsplan
Det går typisk ikke stille for sig i en marketingafdeling. Dagene kan hurtigt blive fyldt med opgaver, og pludselig er en oplagt mulighed for content på bloggen, annoncering eller en kampagne gået næsen forbi – igen.
Det slipper du for med et marketingsårshjul! Et årsplan er en visuel fremstilling af dine markedsføringsprojekter – store som små – fordelt ud på året. Det giver dig et enestående overblik og lader dig komme på forkant med aktiviteter både on- og offline.
Det lyder jo helt sikkert fremragende i dine ører. Men, tænker du måske; ”Hvad er bagsiden af medaljen? Hvis det var så nemt, så ville alle da gøre det? Eller hvad?”
Invester tid – få tid
Og jo, der er en hage, hvis man da kan kalde det dét. Et årsplan kræver, at du sætter tid af til at få det udfyldt med relevant information til alle jeres markedsføringskanaler for et helt år. Og det tager tid at få det gjort ordentligt. Men vi kan også godt love dig, at det helt klart er tiden værd!
Du kommer til at stå tilbage med et enestående overblik over alle årets aktiviteter. Du glemmer ikke længere at få en oplagt post lagt på Facebook. Og du skal ikke sidde i 11. time og få strikket en tekst sammen og finde et middelmådigt stockbillede, der nogenlunde gør det rigtige for dit budskab. I stedet kan du sætte dig ned i god tid og få forberedt content til en længere periode. Så skal det bare sendes afsted.
Er du klar til at tage hul på Projekt-lav-din-eget-årsplan? Det kan godt virke som et uoverskueligt projekt at lave et gennemarbejdet årsplan, der aflaster dig i din hverdag. Og der skal da også sættes tid og ressourcer af til at gøre det ordentligt. Til gengæld er det tid, du får mange gange igen i løbet af året.
Her får du en bunke konkrete tips, der vil gøre processen mere håndgribelig for dig.
1. De vigtigste begivenheder
Højtider og helligdage:
Når du først får taget hul på projektet, kommer det til at glide lettere, end hvis du sidder og kigger på en tom plan. Start derfor med at plotte de nemme punkter ind i årsplanen. Hvilke helligdage og mærkedage er væsentlige for din virksomhed og dine kunder eller samarbejdspartnere? Tænk i påske, jul, sommerferie, Black Friday, skolestart osv.
Gå eventuelt tilbage i tiden og se, hvad du har lavet content til før hen – og hvad, du ville ønske, du havde lavet content til.
Hvis du bruger lidt ekstra tid, kan du også finde frem til anderledes mærkedage, der kan være relevante at lave content omkring. Hvad med World Wide Web day? Eller World Creativity and Innovation day? Det kan også være noget så lavpraktisk og hyggeligt som Pandekagedag (første tirsdag efter Fastelavn – meget vigtigt at skrive sig bag øret!).
Begivenheder med direkte relevans for virksomheden:
Hvilke begivenheder finder sted i virksomheden eller har betydning for virksomheden i løbet af året? Det kan være fødselsdag, konferencer, messer, produktlanceringer eller noget helt femte. Tænk det som, at enhver lejlighed kan fungere som et relevant indslag i din nye årsplan.
Begivenheder med indirekte relevans for virksomheden:
Du kan også se på, hvad der foregår af begivenheder, som er vigtige for dine kunder og kan kobles indirekte til din virksomheds produktudbud. Det kan være Tour de France, VM i fodbold, Super Bowl, Smukfest, Aarhus Festuge, DHL-løbet, Roskilde Festival, Classic Race, Distortion… You get the idea.
Sæsonrelevante kampagner og tilbud:
Hvornår har dine kunder mest brug for de produkter eller ydelser, du tilbyder? Tænk græsslåmaskiner i april, badetøj i juli, huer og vanter i oktober. Du skal overveje, hvornår kundernes behov opstår, og så skal du sørge for at imødekomme det i øjeblikket eller lige før. På den måde er der større chance for, at de køber fra dig i stedet for konkurrenten.
Dit levende værktøj
Det allervigtigste, du skal tage højde for, er, at din content skaber værdi for dine målgrupper, for det vil på sigt skabe værdi for dig.
Når du føler, din årsplan er ved at være på plads, skal du huske på, det er et dynamisk værktøj. Der skal altid være plads til at lave tilføjelser eller ændringer løbende. Når du så skal igennem processen igen næste år, kan du glæde dig over, at det både bliver nemmere og mere overskueligt.
Men vi er ikke helt på plads endnu. Nok har du fået indsat alle de relevante elementer i årsplan, men du skal også overveje, hvornår det så er bedst at begynde at gøre opmærksom på de forskellige ting. Det fører os videre til næste punkt på dagsordenen:
2. Dine ressourcer og deadlines
Hvornår?
Hvor meget?
Hvor længe?
Svaret på disse spørgsmål kommer helt enkelt an på, hvor stor begivenheden er, og hvor meget du selv synes, der skal lægges i den.
Som en generel tommelfingerregel skal der være content inden begivenheden for at skabe opmærksomhed på den samt skabe interesse og behov. Derudover skal der naturligvis offentliggøres content på dagen/i perioden, hvor målgruppen gerne skal agere på en bestemt måde; deltage i dit event eller bruge penge i butikken.
Der er selvfølgelig undtagelser. En hyggelig anledning, for eksempel førnævnte Pandekagedag, behøver ikke en masse energi. Det vil sikkert være nok med ét post på sociale medier på dagen. Med mindre du lever af at sælge pander naturligvis.
Tænk over formålet med markedsføringen. Kan dit opslag, blogindlæg, landingsside, kampagne eller Google Ad få dig tættere på at opnå dine overordnede mål? Lad dit svar være basis for, hvor meget tid og energi du kan bruge på det og samtidig holde dig til sort på bundlinjen.
Og hvad så med den der deadline? Del indsatsen ind i enkeltopgaver og giv dem alle en deadline, der er både realistisk og fleksibel. Faktum er, at der stort set altid vil forekomme uforudsete ting, der kan rykke med planerne. Så sæt lidt ekstra tid af og sørg for, at A altid vil kunne blive færdig før B, så du ikke går i stå eller mister momentum i planlægningen og eksekveringen.
Og nu til det praktiske
SÅ! Nu har du lavet din årsplan og er klar til at kaste dig ud i de mange begivenheder og kampagner, året byder på. Men selv efter det hele er plottet ind, og du har taget højde for deadlines og så videre, kan det nok stadig føles som en uhåndterlig størrelse at komme rigtig i gang med.
3. Du skal ikke genopfinde den dybe tallerken
Mange af dine opgaver kommer til at minde om hinanden og kan løses på stort set samme måde. Når der eksempelvis skal laves en blogpost, vil den bestå af de samme grundelementer i form af tekst, billeder/video og links, og det vil sandsynligvis være de samme personer, der er involveret i udarbejdelsen af dem. Udnyt det, og brug de ressourcer, ekspertiser og arbejdsgange, du allerede har adgang til – det vil spare dig for masser af tid og besvær.
4. Tag små bidder af elefanten
Det er ikke altid, opgaven virker lige overskuelig fra starten – bare se på implementeringen af en årsplan i din virksomhed. Men ligesom i dette tilfælde vil det også hjælpe dig at dele dine mere uhåndterlige opgaver op i små delopgaver. Så ”lav tema til bloggen omkring online marketingtendenser” kan blive til
- Research online marketingtendenser
- Udvælg fem spændende områder
- Opsøg viden omkring dem og lav mindmap
- Skriv tekster
- Udvælg visuelt materiale sammen med XX
- Sæt op i CRM og udgiv.
Bum. Pludselig blev opgaven noget nemmere at gabe over, ikke?
5. Husk deadlines
Der vil altid være delopgaver, der skal være færdige, før andre kan sættes i gang. For eksempel skal den overordnede stil til den nye landingsside bestemmes og teksten skrives i marketingafdelingen, før det perfekte visuelle materiale kan findes af grafikeren. Først derefter kan onlineafdelingen gå i gang med at opsætte siden og få den i luften.
Sørg for at sætte realistiske deadlines på delopgaverne, så alle kan nå deres opgaver uden at skulle stresse over det. Det giver en meget mere gnidningsfri proces.
6. Uddeleger, uddeleger, uddeleger
Efter alt dit hårde arbejde med at lave årsplanen, vil det sandsynligvis være dit hjertebarn. Men husk nu, du behøver ikke at lave alle små delopgaver selv. Der vil uden tvivl være andre i virksomheden, der er bedre rustede til at løse nogle af delopgaverne, og det skal du huske at nyde godt af. Så find dig nogle dygtige medsammensvorne, der kan hjælpe dig med at give liv til din årsplan.
Du kan også uddelegere til os
Det kan være, du synes idéen om et årsplan er genial. Du kan virkelig se fordelene for både dit eget arbejde og virksomheden i sin helhed. Men tiden er simpelthen ikke til at gøre det ordentligt. Og hvis det ikke kan gøres ordentligt, hvorfor så overhovedet starte?
Her kan vi være til assistance. Lad os gå igennem hele processen på dine vegne. Du får en gennemarbejdet og detaljeret årsplan ud af det, og chancen er endda, at vi som eksterne kan se marketingmuligheder i nogle af de dele af din virksomhed, som du tager for givet.