Hvad er personas?
Mens segmentering bruges til at inddele befolkningsgrupper i ensartede grupper på baggrund af diverse opstillede segmenteringskriterier, benyttes persona til at fordybe sig i den mest optimale og potentielle kunde. De går altså i dybden med individet og repræsenterer den større målgruppe. Personas laves på baggrund af interviews og reel kundeindsigt og kan indeholde:
- Køn
- Aldersgruppe
- Uddannelse
- Værdier
- Bopæl
- Billede
- Jobbetegnelse
For at opnå reel indsigt kan du interviewe folk som har viden om kunderne. F.eks. dine salgskonsulenter, kolleger i kundeservice og ikke mindst eksisterende kunder. Du kan også smide en kort survey på dit website, som dine besøgende har mulighed for at udfylde inden de forlader sitet.
Personas udarbejdes for at klarlægge hvem dit brand skal henvende sig til, hvilke tekster du skal have på dit kommunikationsmateriale og website, hvilke artikler der skal på bloggen og, hvilke snippets du kan smide på de sociale medier.
Ved at sætte dine personas ind i de forskellige steps i kunderejsen, får du et rigtig godt fundament for emner og vinkler på dine artikler og tekster. I bund og grund ønsker vi jo alle at uddanne og engagere os i vores ydelser, for derved at øge konverteringsraten.