Søgeannoncering på Black Friday
Det lyder muligvis som et tørt stofområde, og det er ret beset også, men det er også bare vigtigt, hvis man har ambitioner om at sælge (mange) varer online på Black Friday.
Nicolai Vonk vil dele nogle tips til, hvordan de selv håndterer Black Friday på søgemaskinerne.
Hvad er målet?
Definer målsætningen for dagen.
Lad os sige, at du vil bruge kr. 10.000,- med en ROAS (Return On Advertising Spend) på 800% på Black Friday. Det vil sige, at du har som målsætning at forvandle dine kr. 10.000,- i annonceringsbudget til en omsætning på kr. 80.000,-
Klokken er nu 14:30. Der har været fart på. Hele budgettet er brugt, og du har skaffet kr. 95.000,- i omsætning.
Hvad så nu? Du er ansvarlig for budgettet, så du vil formentlig gå til chefen og sige: “MERE BUDGET, CHEF!”
Men hvor meget er der faktisk budget til, og hvad er lagerstatus på nuværende produkter?
Hvad så hvis de kr. 10.000,- var blevet til 70.000, som jo ret beset ikke havde opfyldt målsætningen?
Hvis I som virksomhed tager Black Friday seriøst, skal I også gøre jer tankerne omkring det, så I ikke i kampens hede skal træffe beslutninger, som ikke er gennemtænkte.
Noter dine bud fra tidligere
Hvis du kører kampagner på Google Ads og Google Shopping inden Black Friday, så noter hvad dine bud er, før du starter din Black Friday-annoncering. Der er en stor risiko for, at du skal øge dine bud med over 30% på Black Friday, hvis du vil have den besøgende ind på din side i stedet for ind på konkurrentens. Hvis du ikke har dine bud fra tidligere, risikerer du at betale meget mere end nødvendigt, når dagen er overstået. Konkurrencen er markant hårdere på dagen, da søgningerne er større.
Her er et eksempel på smartphone-søgninger i løbet af året.
Husk at ændre teksten i dine annoncer
I Googles annoncer ser vi ofte tekst, som – hånden på hjertet – er ret uinspirerende. Da produktannoncering ofte handler om pris, vil vi også ofte se annoncer med tekster i stil med Lav pris og hurtig levering.
Jeg vil ikke afvise, vi selv er faldet i samme fælde, men de er bare ikke særlig spændende. Da Black Friday er en kæmpe handelsdag, skal annoncerne også tilrettes. Lav pris og hurtig levering kan nemt ændres til Vilde Black Friday-tilbud på… som vil performe bedre på dagen, da de er aktuelle fremfor standardannonceringen.
Byg op i ugen op til
Sælger du produkter, som er oplagt til Black Friday, vil du formentlig opleve et dyk i antallet af ordrer i ugen op til. Brug Googles mulighed for at lave en nedtællingsannonce.
Når du i din annonce editor laver en {, får du følgende muligheder:
Her kan du vælge at lave en nedtælling. Her indstiller du en slutdato, og så vil annoncen starte en nedtælling, som ændres automatisk.
Promoveringsudvidelse
Du kan gøre dine annoncer større på Google ved at bruge udvidelser. Det er gratis tilføjelser, hvor du kan tilføje links, åbningstider, telefonnumre og meget andet. Google har også en promoveringsudvidelse, som er ret lækker! Promoveringsudvidelsen giver mulighed for at gøre opmærksom på specielle tilbud op til højtider. Her har du muligheden for at lave specielle tilbud fra Fars dag og til Forårsudsalg- og her er også en Black Friday-udvidelse.
Vi bruger webshoppen TrueSport som eksempel her. De sælger sportsudstyr, som er oplagt at forsøge at afsætte på Black Friday.
Vores data fra 2019 viser, at de kampagner med Promotionudvidelsen performede bedre end dem uden. Vi har ingen grund til at tro, at 2020 bliver anderledes!
Har du spørgsmål omkring strategi og udførelse af online annoncering på Black Friday, er du altid velkommen til at kontakte Onlinechef Natasja på nbj@johnsen.dk.
Og så ellers rigtig god Black Friday!