Øg salget: Sæt farve på din kommunikation med 4 kundetyper
Vil du gerne sælge mere? Det er du ikke ene om. Derfor skal du være bevidst om, hvem dine kunder er, og hvordan de tager beslutninger, for på den måde kan du tilrette din kommunikation og bruge de rigtige virkemidler. Det kan du blandt andet gøre ved at identificere hvilke kundetyper, du handler mest med. Her får du et værktøj, som gør det nemt at gå til.
De emotionelle kundetyper
Hele 90% af vores beslutninger er baseret på vores følelser og ”den gode mavefornemmelse”. Derfor bør du indarbejde en emotionel tilgang i din markedsføring, hvis du gerne vil sælge mere – du skal bare sørge for at ramme de rigtige følelser, der taler til dine kunder.
Her gennemgår vi de fire emotionelle kundetyper introduceret af Institut for Kundetyper, der er eksperter i kundesegmentering, og hvordan emotionelle præferencer påvirker købsbeslutninger.
Institut for Kundetypers model præsenterer fire forskellige kundetyper: Den røde, blå, gule og den grønne type.
1: Den røde kundetype
Den røde kundetype fungerer som inspiratoren, der altid holder sig opdateret på de seneste tiltag, trends og produkter. Typen er fra naturens side nysgerrig og er hele tiden på udkig efter nye, spændende og anderledes ting, der kan overraske den. Overordnet er typens mål at være den første til at prøve noget nyt, og det er denne, der gerne ligger i kø foran butikken for at få en ny mobil eller et par limited edition sneakers.
2: Den blå kundetype
Denne kundetype er overordnet set professionel, ambitiøs og meget resultatorienteret. Succes er vigtig for typen, der går analytisk, rationelt og strategisk til værks, og den vil gå langt for at føle kontrol. Typen vil altid have fokus på: ”Hvad får jeg ud af det?” Den kigger efter udbyttet og bliver motiveret af de tal og statistikker, der beviser en effekt.
3: Den gule kundetype
Den gule kundetype er meget fællesskabsorienteret og social, hvor den føler behov for at hjælpe og gøre en forskel for andre. For den gule kundetype er det vigtigt at vide, hvem der står bag et produkt. Så overfor denne skal du være menneskelig, vise hvem du er og endda måske vise en smule sårbarhed.
4: Den grønne kundetype
Denne kundetype udskifter helst ikke ting, der stadig virker fint, og den kan ses lidt som modsætningen til den røde kundetype. Her har vi generelt at gøre med en ordentlig, traditionel og loyal person. Typen er glad for dens faste vaner og rutiner, og den har stor fokus på proceduren. Den grønne kundetype overbeviser du bedst med referencer, procedurebeskrivelser og gennemskuelighed.
Vær konsekvent!
Du vil sandsynligvis ikke kunne finde nogle virkelige personer, der er en fuldstændig rendyrket kundetype. Normalt indeholder vi en del af flere forskellige typer – men der vil også som regel være en af siderne, der overtager styringen, når vi står overfor et køb. Det er den side, du skal identificere og kommunikere til.
Du skal altså sørge for, at din markedsføring og kommunikation er målrettet mod én kundetype, så dine budskaber ikke bliver mudrede og mister effekt. Kun på den måde kan du være sikker på, der er overensstemmelse mellem kundens forventninger baseret på markedsføringen og dét, du faktisk leverer.
Hvis du gerne vil gøre din kommunikation endnu mere uimodståelig, bør du ikke alene tænke på emotionelle kundetyper, men også på hvordan du udnytter forbrugerpsykologien til din fordel. Derfor må du ikke gå ikke glip af 10 hemmeligheder, der gør dine budskaber umulige at ignorere.