Johnsen Graphic Solutions A/S
  • Forside
  • Ydelser
    • POS/Point of sale
      • Beachflag
      • Ellipser
      • Roll-up
      • A-skilte
      • Skilte
      • Dumpere
      • Kuber
      • Podier
      • Pallesvøb
      • Postkasser
      • Vindues-bannere
      • Vinduesklæb
      • Gulvklæb
      • Hyldesvirpere
      • Bordryttere
    • Tryksager
      • Kataloger og magasiner
      • Foldere
      • Bøger
      • Blokke
      • Brevpapir
      • Visitkort
      • Flyers og løsblade
      • Plakater
      • Postkort
    • Flag og flagguirlander
      • Nationalflag
      • Reklameflag
      • Kageflag
      • Flagguirlander
    • Bannere og roll-ups
    • 360° marketing
    • Online markedsføring
      • Websites
      • Webshop
      • Kampagnesites
      • Sociale medier
      • Marketing automation
      • Inbound marketing
      • Søgemaskineoptimering (SEO)
      • Google Ads
      • Display Ads
    • Marketingportaler
    • Grafisk design
      • Visuel identitet
      • Annoncer
      • Brochurer
      • Plakater
      • Salgsaviser
      • Kampagnematerialer
      • Bannere
      • Magasiner
    • Lager og distribution
  • Cases
  • Miljø
    • Greenprint by Johnsen
    • CSR
    • FN’s verdensmål
    • Certificeringer
    • Miljøpolitik
  • Blog
    • Vidensbank
  • Om Johnsen
    • Historie
    • Medarbejdere
    • Case Book
    • Profilbog
    • Salgs- og leveringsbetingelser
    • Forretningsbetingelser for online ydelser
    • Privatlivs- og cookiepolitik
  • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Jobs
    • Send filer
    • Download
  • Dansk
    • Deutsch
    • English
  • Søg
  • Menu Menu
Trykklar-pdf

Hvordan laver du trykklare PDF’er?

Er du i tvivl om, hvad det indebærer at skulle gøre en fil trykklar, før den skal forbi trykkeriet – for eksempel vores – og blive til en tryksag? Så læs med her, for der er nogle ting, der er nødvendige at gøre, når du skal have det bedste resultat. Og så skal du selvfølgelig huske på, at en grafisk designer også altid kan give en hånd med at få gjort filen klar.

Skæremærker

Husk at tilføje skæremærker til din tryksag. Skæremærkerne viser hvor kanten af layoutet går, og det er særligt vigtigt på layouts, hvor der ikke er en tydelig kant – for eksempel visitkort med informationer og logo på en hvid baggrund.

Hvis motivet går helt til kant, for eksempel billeder eller baggrunde, er det nødvendigt, at du indsætter skæremærker med ”bleed”. Det betyder, du skal lade motivet gå lidt ud over kanten og så tilføje skæremærkerne lidt inde på motivet. På den måde undgår du, at der kommer en smal hvid kant på din tryksag, da det er umuligt for trykkeriet at skære 100% præcist.

En tommelfingerregel er, at du skal bruge 3 mm bleed, men spørg dit trykkeri, hvis du vil være helt sikker.

Opløsning

Din PDF-fil skal konverteres i høj opløsning. Det er særligt vigtigt, hvis layoutet indeholder billeder, illustrationer eller lignende. Sats på en opløsning på mindst 300dpi. Så risikerer du ikke at blive skuffet over et sløret og pixeleret resultat. Derfor skal du også være forsigtig med at bruge billeder direkte fra nettet, da de ofte vil være i en meget lav opløsning.

Farveprofil

Farveprofiler er et kompliceret emne, men her kan du godt regne med, at trykkeriet har styr på det. Hvis du eksempelvis afleverer en trykklar fil til os, gennemgår trykkeriet en lang tjekliste, så tryksagen kommer til at se helt rigtig ud. Og hvis du gerne vil have filen gjort trykklar direkte hos trykkeriet, sørger en teknisk prepress specialist for, at den rigtige farveprofil bliver anvendt.

Hos Johnsen er det blandt andet også en mulighed, at du får en preset, der gør det nemt for dig at generere en PDF med de korrekte indstillinger og den rigtige farveprofil. Vi har en række forskellige farveprofiler, der er tilpasset vores trykmaskiner og de forskellige typer papirkvaliteter.

Du kan læse mere om farveprofiler her.

Andre ting dit trykkeri gerne vil vide

For at kunne lave præcis de flotte tryksager, du venter i spænding på, har dit trykkeri brug for lidt flere oplysninger fra dig.

Formatet

Trykkeriet har behov for at vide, hvilket format din tryksag skal trykkes i. Skal det være en A4, A3, B5 eller nogle helt andre specialmål? Og hvis du ikke har helt styr på papirstørrelserne, kan du altid få hjælp hos trykkeriet, eller også kan du læse vores gennemgang af papirformater.

Tryk på én eller to sider

Skal tryksagen have tryk på den ene side, eller skal der tryk på begge sider af materialet? Ofte vil det hos trykkeriet blive skrevet som 4+0 (tryk på 1 side) eller 4+4 (tryk på begge sider).

Papirtypen

Typen af papir, du bruger til din tryksag, har en stor indvirkning på, hvad materialet signalerer til modtageren. Hvis du eksempelvis gerne vil fremstå professionel og succesful, kan vi ikke anbefale, at du vælger tyndt 90 grams papir.

Der er rigtig, rigtig mange forskellige papirtyper, og her kan trykkeriet trække deres ekspertise og hjælpe dig med det rigtige valg.

Bukkestreger

Hvis du skal have produceret foldere eller andre typer materialer, der skal foldes, så er det nødvendigt med bukkestreger. På den måde kan du være sikker på, at bukket (eller falsen) kommer til at være det helt rigtige sted. Bukkestregen vil ofte være placeret uden for format i bleed-området eller være markeret med en pantone-farve.

Skal du med til trykstart?

Hvis du skal have produceret et stort antal tryksager, eller hvis tryksagen er kompliceret, kan du komme med til trykstart. Her ser du din tryksag blive til virkelighed sammen med trykkeren og din projektleder, og der er mulighed for at lave de sidste tilpasninger, såsom tilpasning af farver, så det færdige resultat er helt perfekt.

Seneste indlæg

  • Kender du til emojiens magt?
  • BOG OM BAGDELE: ”Jeg er taknemmelig for, at min numse altid har min ryg”
  • Johnsen Graphic Solutions A/S og CS Grafisk A/S bliver en af Danmarks største leverandører af POS-materialer og tryksager
  • Skab en oplevelse i butikken med retailtainment – succesfuld instore marketing
  • Guide: kom godt i gang med din årsplan
  • Sådan vælger du trykkeri og tryk med omtanke
  • Hvad er B2C segmentering?

Sidste nye cases

  • Egernsund WienerbergerEgernsund Wienerberger10/26/2021 - 07:48
  • CasesMagasindesign05/05/2021 - 12:17
  • TwindogTwindog05/03/2021 - 12:31
  • LogodesignLogodesign04/21/2021 - 14:17
  • SkolekridtSkolekridt04/21/2021 - 11:00

Bliv inspireret af vores Case Book

Johnsen case book
Johnsen logo

Johnsen Graphic Solutions A/S

T. +45 8758 3000
info@johnsen.dk

AAA Højeste kreditværdighed
Højeste kreditværdighed

Se kontrolrapport

Hovedkontor &
grafisk produktion

Bakkehegnet 3
DK-8500 Grenaa
CVR: 18624141

Logistik

Åstrupvej 35
DK-8500 Grenaa

Reklame- & Webbureau

Jens Baggesens Vej 90A
DK-8200 Aarhus N

Vi støtter

Rynkeby_guld_sponsor_2021
Pavilionen Grenaa

Partner

© Copyright - Johnsen Graphic Solutions A/S
  • Blog
  • Om Johnsen
  • Kontakt
  • Jobs
  • Send filer
  • Salgs- og leveringsbetingelser
  • Privatlivs- og cookiepolitik
Hvordan får jeg mit eget domæne? Johnsen Graphic Solutions A/S og CS Grafisk A/S bliver en af Danmarks største...
Scroll to top