Hvad er SEO?
– og hvorfor er det vigtigt? Det er en kæmpe industri, men lad os tage den grundlæggende her først.
SEO står for Search Engine Optimization, eller på dansk: søgemaskineoptimering. Som der lægges op til i navnet, handler det om at optimere websites til søgemaskinerne (som eks. Google, Bing eller Duckduckgo), så de dukker op i forbindelse med relevante søgninger. Veludført SEO er med til at øge virksomheders synlighed – og på den måde konkurrenceevne – i søgemaskinerne.
Typer af søgninger
Søgninger kan opdeles i to hovedkategorier – organiske søgninger og annoncering som er en betalt service.
Organiske søgninger er søgninger lavet på baggrund af websidernes indhold. Groft set vil en organisk søgning på eks. “kurv til hund”, kun finde sider hvor ordene “kurv” og “hund” indgår. SEO handler om at optimere de organiske søgeresultater, der ikke skal betales for, i modsætning til annoncering, hvor en placering i søgning kan afgøres af, hvor meget man er villig til at betale for eksponeringen.
Sådan gør man
Når man laver SEO er det derfor vigtigt, at man tænker over hvad man skriver på sit website, da det i sidste ende kan få meget stor indflydelse på, hvor nemt dit website bliver at finde.
Hvis man eks. skal lave SEO på sin webshop som sælger fjernsyn, vil det være meget relevant at bruge mange ord, som forbindes med fjernsyn som eks. “Se vores store udvalg af fjernsyn, fladskærms-tv og skærme”. På den måde gør du gid til et bedre mål for den søgende bruger, som nu har en chance for at finde dig ved søgning på både “fjernsyn”, “fladskærm”, “tv” og “skærme”.
En god øvelse i SEO, kan være at sætte sig i brugerens sted. – Hvilke ord ville du selv søge på, hvis du skulle finde et tilbud på et fjernsyn – Fjernsyn, fladskærm, tv eller skærm? Brug gerne dem alle for at gøre dig synlig for så mange søgefraser som muligt. Søgemaskinerne bliver hele tiden bedre og bedre, til at tolke på de søgefraser vi giver dem, og derved regne ud hvad det er vi leder efter. Men de kan kun finde din side, hvis du giver dem noget at gå efter.
Hvornår virker det så?
Der er ufatteligt mange sider på internettet, og en søgemaskine kan derfor ikke “se alt” i realtid. Når du har lavet din SEO, så skal teksten opfanges af en “bot”.
En bot som eks. Googles “Google bot” er et lille program som ikke laver andet end at besøge hjemmesider, for at finde ud af om der er sket noget nyt siden sidst den var her, eller om det er en helt ny side som skal undersøges. Den følger alle links den kan finde på siden, og notere alt den “ser” ned til søgemaskinen den kommer fra. Den gennemgår din side og lægger mærke til at “fjernsyn” og lignende ord er nævnt, og rapportere derefter til søgemaskinen, at hvis der søges på “fjernsyn” så har din side noget som er relevant.
Det betyder så også at du ikke kan regne med at din SEO virker med det samme, da det kræver at din side er blevet indekseret af en søgemaskiner – eller optimalt – flere søgemaskiner. Der er mange bots som hele tiden arbejder på at indeksere internettet, men der kan gå uger imellem at de kommer forbi. Google har derfor lavet værktøjer, hvor du selv kan hjælpe med at indeksere dit website ved hjælp af et sitemap, eller du kan manuelt gå ind og bede Google om at sende en bot.
Værktøjet hedder Google Search Console, og det er også et værktøj vi hyppigt bruger her, når vi laver nye hjemmesider til vores kunder, eller har lavet store opdateringer på eksisterende.
Selvom det ikke koster penge selv at indarbejde SEO på et website, koster optimeringen både tid og kræfter, men har man et website er det vigtigt at prioritere SEO, hvis man vil have det fulde udbytte.