Hvad er mikro-, meso- og makroniveau?
Følger du systematisk med i din virksomheds in- og eksterne forhold, når du planlægger din kommunikation? Som udgangspunkt er der tre forskellige niveauer eller perspektiver, der er relevant at tage højde for. Det er nemlig mikro-, meso- og makroniveauet.
Når vi taler om mikroniveauet kigger vi på selve virksomheden og relevante interne forhold. Det kan f.eks. være overvejelser omkring din virksomheds markedsføringsstrategi, samarbejdspartnere og de produkter du sælger. Hvis du ønsker at analysere og kigge på din virksomhed på mikroniveau, kan du benytte dig af redskaber og metoder såsom en S-P-R kommunikationsmodellen eller blot kigge på dine missioner, visioner og værdier.
På mesoniveauet begynder vi at bevæge os lidt ud af virksomheden, og henimod faktorer omkring virksomheden, som er aktuelle. Det betyder faktorer inden for den pågældende branche. Vi kigger dermed på udefra kommende faktorer som påvirker virksomheder i branchen. Hertil kunne det være relevant at foretage sig en konkurrentanalyse, brancheanalyse såsom Porters Five Forces.
Til sidst, men bestemt ikke mindst er der makroforholde, som er lige så essentielle for din virksomhed. Når vi dykker ned i makroniveauet, tager vi højde for alle de udefra kommende faktorer, som kan påvirke og influere alle virksomheder. Det kan f.eks. være en pandemi, hvor man som virksomhed er nødt til at udarbejde nye strategier og være innovative. For at undersøge de udefrakommende faktorer, som kan påvirke din virksomhed, kan du benytte dig af en PEST eller PESTLE model. På denne måde er du forberedt på de risici din virksomhed kunne stå overfor.
Man kan alt i alt sige, at mikroniveauet fokuserer på virksomhedens indre, mesoniveauet fokuserer på virksomhedens nærområde og makroniveauet tager udgangspunkt i virksomhedens omverden.