Hvad er en kunderejse?
Kunderejsen eller customer journey beskriver kundens rejse helt fra et behov endnu ikke er erkendt indtil købet er gennemført.
Ved at definere kunderejsen opnår du indsigt i de enkelte faser og opnår det rette fundament for at skrive tekster og artikler, der uddanner og engagerer dine potentielle kunder. Man starter med at tiltrække sig kundens opmærksomhed for derefter at engagere og dygtiggøre kunden i ens virksomhed og ydelser, altså en konkretisering af kundens behov. I slutningen af kunderejsen informerer man kunden om de muligheder, som virksomhedens ydelser eller produkter har for at få opfyldt kundens definerede behov.
Når du arbejder med kunderejsen, vil du uundgåeligt finde touchpoints, som har potentiale for forbedringer, måske er der endda direkte fejl eller uhensigtsmæssigheder i selve touchpointet. Arbejdet med kunderejsen vil i de fleste tilfælde også forbedre samarbejdet på tværs af organisation. Du vil helt sikker finde sorte pletter i overdragelsen fra den ene afdeling til den anden. En reel gevinst ved arbejdet er simpelthen, at du begynder at bygge bro imellem afdelingerne og eliminere negative kundeoplevelser.