Skal din næste messe være online?
Verden er forandret, og vi skal tilpasse os den nye normal. Vi skal agere inden for de nye rammer og udvikle os, så vi ikke længere hænger fast i “sådan plejer vi at gøre”-tankegangen.
Det samme gør sig gældende for virksomheder. Normalt bliver der afholdt messer året rundt, men størstedelen af disse er i år aflyst, og ingen ved, hvad 2021 byder på. Ud fra en rundspørge hos flere B2B-virksomheder fremgår det tydeligt, at de er klar over, situationen i samfundet har udviklet sig uhensigtsmæssigt for afholdelse af messer med mange deltagere.
Omfavn de digitale muligheder
I stedet for at gå i stå ser flere virksomheder den nye situation som en oplagt mulighed for nytænkning – og her dukker online messer op. Den digitale verden er nemlig en oplagt scene, hvor du som virksomhed kan omdanne oplevelsen til en sjov og anderledes måde at deltage på messer.
Undersøg markedet
Udfordringen er for flere, hvordan det personlige møde kan tænkes ind, face-to-face-situationen, hvor vi connecter med hinanden, uden løsningen bliver for vild og voldsom. Skal du ud i en live stream, onlinemøder, eller kan du nøjes med en mere simpel løsning uden direkte dialog? Overvejelserne er mange, og for mange er det et nyt og ukendt territorium, hvor markedet forsigtigt undersøges for en brugbar og effektiv løsning, uden det koster en herregård.
Det er langt fra sikkert, at en 3D-version er den rette løsning for dig, men det vigtige er, at du ikke holder dig tilbage fra starten, men i stedet undersøger mulighederne, og ikke mindst om der er erfaringer, du kan drage nytte af. Og om andre virksomheder vil dele de erfaringer?
Hvad er formålet med din online messe?
Hvad gør naboen? Det er ikke altid nok at se, hvad andre gør og blot kopiere dette. Det er vigtigt, at du som virksomhed har fastlagt dig formålet med din messe. Spørgsmålet for flere virksomheder er, om de ”bare” skal formidle nyheder til en målgruppe, eller om det er nødvendigt med den ”fysiske” virtuelle kontakt. Flere er bekymrede for, om en virtuel messe vil fange deres publikum, eller om folk vil miste fokus i den daglige strøm af nyheder på de digitale kanaler? Formålet er derfor centralt og sætter hurtigt et niveau for din messe, hvorefter du kan uddybe din søgning på markedet.
Virker en online (sofa)messe?
Det store spørgsmål er, hvad får du ud af en online messe – er det overhovedet arbejdet og pengene værd? Har du fået nye kunder, ramte dit budskab målgruppen, og hvad fik de andre deltagere ud af det? En af årets virtuelle messer er BFI-messen, der i september 2020 havde 53 virtuelle messestande, som messedeltagerne i ro og mag kunne besøge hjemme fra sofaen. Der var 284 unikke besøgende, der alle blev præsenteret for de enkelte virksomheder gennem billeder, tekst, videoer og links til gode messetilbud. Messen blev taget godt imod og formåede på en let og simpel måde at udbrede de enkelte udstilleres budskab gennem det virtuelle. En online messe, der fremadrettet bliver en fast del af årets begivenheder hos BFI Indkøb – Corona eller ej.