Tre B2B markedføringstrends der varer ved
Vi mødes ofte med spørgsmålet ”Hvad er det sidste nye indenfor markedsføring?”, da mange af vores kunder ønsker at ride med på bølgen af nye markedsføringstrends. Men hvorfor er det, at så mange gerne vil være med på det sidste nye, eller endnu bedre, det næste der kommer til at trende?
Ty Heath, Global Lead hos The B2B Institute hos LinkedIn kom på årets Inbound konference med råd til, hvordan du kan basere din markedsføring på 3 trends, der varer ved i det kommende årti. Som hun så tydeligt udtrykte det:
“Drop hvad alle de andre gør og spørg i stedet dig selv: Hvad er der ingen der gør?”!
1: Blockbuster Marketing
Leder du efter en ny måde at markedsføre content fra din virksomhed på, så bør du investere i Blockbuster Marketing. En strategi der efterligner Hollywoods og Disneys forretningsmodeller ved at have fokus på en enkelt film – eller for andre et produkt eller en ydelse – der kan distribueres og videreudvikles år efter år, for derved at opbygge et stærkt brand. Tag et nærmere kig på din virksomheds content og betragt det som en Blockbuster film, når du overvejer disse fire råd:
- Tag chancer
Invester i dine produkter og markedsføring og tag chancer for at opnå større resultater. - Lav familiær markedsføring
Har i haft succes? Hvordan kan du lave en efterfølger til denne succes? Byg gerne videre på produkter og markedsføring, der eksisterer i forvejen og giver værdi. Hvis der er noget, der virker familiært, har vi nemmere ved at købe det. - Vær konsistent
Skab unik markedsføring, men glem ikke genkendeligheden overfor dine kunder, som du skaber ved at lade enkelte markedsføringselementer gå igen på tværs af kampagner. - Gå all in på merchandising
Udvid markedet for hvad du kan videreudvikle på. Tænk det ind i din markedsføring og jeres produkter, og overvej at anvende merchandising, eksempelvis i form af bøger, kontorartikler, kurser og webinarer.
2: The death of hyper targeting
Hvis du vil være den førende inden for din felt på markedet, skal du målrette din markedsføring til en hel kategori af potentielle kunder i stedet for en meget snæver og målrettet målgruppe. Vi har tidligere identificeret vores målgrupper meget præcist og målrettet vores kommunikation meget specifikt, men hvis du vil være førende på markedet, er dette ikke længere den rette tilgang. Samtidig skal du lære at sætte spørgsmålstegn ved tredjeparts data, da det ikke altid er korrekt, når der skal identificeres personer digitalt.
Ved at du i stedet målretter din kommunikation til en bredere målgruppe eller kategori inden for B2B, kan du nå længere ud.
Du skal kunne se ud i fremtiden og ikke kun ramme den eksisterende målgruppe, som den ser ud nu, da folk skifter job og opgaver. I stedet skal du have fokus på målgruppen som en større kategori, hvori folk bevæger sig frit.
3: The war on brand
Ty Heath skelner imellem to former for markedsføring – den kortvarige og den langvarige.
Ved kortvarig markedsføring gøres der brug af salgsaktiviteter og kampagner i en begrænset periode, som medfører at du kan øge salget, hvorefter det stagnerer.
Den langvarige markedsføring, også kaldet branding, øger også salget i en periode, men fordelen ved branding er, at den også har en effekt på dit fremtidige salg. Dette skyldes, at branding giver dit brand mere værdi på længere sigt, og at du gennem branding vil du kunne øge kendskabet til dit brand og nå ud til en bredere målgruppe. Med et stærkt brand vil du kunne hæve dine priser, og derudover er det, at have et stærkt brand, en af de nemmeste måder at tiltrække dygtige medarbejdere på. Så hvis du som virksomhed ønsker øget salg i fremtiden, så invester i at opbygge et stærkt brand.
Vi har brug for en kombination af disse to typer af markedsføring – salgsaktiviteter til at øge effekten af hurtige salg, og branding til at øge langvarigt salg og relationer.
Fangede dette din interesse så læs også 10 hemmeligheder der gør dine budskaber umulige at ignorere!