10 hemmeligheder, der gør dine budskaber umulige at ignorere!
Forbrugere bliver i dag konstant bombarderet med informationer og nyheder. I en jungle af sociale medier, trykte og digitale nyhedskanaler, hvordan får du så forbrugerne til at stoppe op og agere, som du gerne vil have dem til?
Vi kører alle på autopilot og tænker ikke så meget over, hvilke opslag eller nyheder vi læser, og hvilke vi springer over. Her er det nemlig instinkter, der styrer os. Nancy Harhut, specialist i digital strategi og forbrugeradfærd, har ved Inbound 2020 præsenteret 10 hemmeligheder, som du kan anvende i din markedsføring, så din virksomhed eller dit produkt skiller sig ud.
1. Vælg iøjenfaldende ord
Ikke alle ord får lige meget opmærksomhed, og nogle ord tiltrækker mere opmærksomhed end andre. Når vi sidder på nettet, scanner vi ned igennem nyhedsstrømmen og læser kun det, vi finder interessant. Derfor er det vigtigt at du vælger de ord, som skaber en reaktion ved folk og får dem til at stoppe op.
Hjerneforskere er kommet frem til, at når vi bliver præsenteret for noget nyt og ser ord som ”Nyhed”, ”Now”, ”Introducerer”, så frigiver vores krop dopamin, hvilket er et signalstof i hjernen, der giver os en god følelse i kroppen. Det samme gør sig gældende med ”Gratis”, hvor vi producerer en følelsesmæssig reaktion, fordi der er noget, vi bare skal have. Bruger du ord som ”Du”, ”Din” og ”Dig” rammer du folks opmærksomhed, da vi som mennesker i bund og grund er mest interesseret i os selv. Det er derfor knap så effektivt at bruge ord som ”I” og ”Jeres”.
2. Brug ansigter
Vær meget visuel i din markedsføring og brug gerne billeder, da hjernen husker dem længere. Billeder med ansigter har en god effekt, og lad gerne personen på billedet have øjenkontakt med dig. Hvis personen på billedet kigger til siden, kan du på den måde styre, hvor folk kigger hen på din annonce eller lignende, helt uden at tænke over det.
3. Øg interessen med knaphedsprincippet (Scarcity principle)
Øg interessen for dit produkt, kundeklub eller lignende, ved at gøre det til noget helt særligt og eksklusivt. Knaphedsprincippet skelner mellem at noget haster og at noget er eksklusivt. Lad gerne dine kunder vide at de skal skynde sig, da tilbuddet kun er i en begrænset periode eller at det kun gælder for nogen. At du har reserveret en plads til dem i jeres private kundeklub, som ikke alle har adgang til. Dette vil få dem til at føle, at de er en del af en speciel gruppe, hvilket frembringer en god følelse i kroppen.
4. Skab behovet for kunderne med availability bias
Hvad gør du, når du har en ydelse eller et produkt, som du ved, er lige det rette for en bestemt målgruppe – og målgruppen så ikke er interesseret? Du får dem til at se, at de faktisk har brug for det. Du skal skabe tankerne for kunderne, og give dem et eksempel på, at de faktisk har et behov. Dette er også kaldet availability bias. Så i stedet for at spørge din kunde om de har brug for nye vinterdæk til deres bil, så spørg, nu bliver vejene jo snart vinterglatte igen, så skal vi ikke finde dig nogle gode dæk?
5. Hjælp skeptikerne – brug storytelling & rim
Der er altid nogen i din målgruppe, som er skeptiske ved, om du eller dit produkt er det rette for dem, og hvad gør du så? Her skal du skal bruge storytelling. Du skal omvende dem der er skeptiske og få dem til at købe. Storytelling er effektivt, det engagerer og involverer målgruppen, og du kan drage din egen konklusion i din historie. Bruger du rim i dine tekster eller markedsføring, vil dette have en positiv effekt på folks hukommelse, og får teksten til at fremstå mere troværdig samtidig med, at det gør den nemmere at huske. Dette er også kendt som Rhyme-as-reason-bias.
6. Lad dine kunder tale for dig
Den nemmeste måde at få folk til at stole på dig, er ved at få andre til at anbefale dig. Hvem vil ikke gerne købe noget hos en, som ens bedste ven har anbefalet? Folk skal stole på os, det skal være fortjent. Når folk er usikre, ser de hvad andre gør, og gør det samme. Testimonials er derfor gode, da man læser hvad andre skriver, og oftest kan man relatere til det – og hvis nogen, vi kan relatere til, kan bruge denne virksomhed, så kan jeg sikkert også!
7. Gør besparelser store og priser små
Tænk over hvordan du rent visuelt viser dine priser. Der er her fokus på følelsen ”Pain of paying”, at mange faktisk føler en smerte, når de skal betale. Gør det nemmere for kunderne, ved at fjerne decimaler på priserne, så de virker mindre. Der er forskel på, om der står 120,00 kr eller 120 kr – folk læser den første som et større nummer. Hvor du placerer prisen på prisskiltet er også vitalt, og farven på mærkatet har ligeledes en indflydelse på om en pris opfattes som høj eller lav.
8. Skrækken for at gå glip af noget og at fejle
I dag er mange bange for at fejle eller gå glip af noget, da det giver os en form for smerte i kroppen. Folk foretrækker at undgå fejl mere, end de ønsker at opnå en tilsvarende gevinst. Denne tendens er også kaldet Loss Aversion. Men hvordan hjælper du så dine kunder med at undgå denne smerte ved at fejle eller at glip af noget, og derved får deres opmærksomhed? Her kan du bruge overskrifter som ”Gå ikke glip af” eller ”De fem største fejl…”, som viser, at du rækker hånden ud og gerne vil hjælpe dine kunder, og derved får de en følelse af, at de undgår at fejle.
9. Få det første lille ja
Hvis vi får folk til at sige ja til os en gang, er det nemmere for dem at sige ja næste gang. Hvis du fx har en konkurrence på Facebook og en person liker opslaget, så er første skridt taget i forhold til at få denne kunde i nettet. Det handler om, at du skal åbne døren, til at kunne give dem noget information. Hver gang personen liker et af dine opslag, kan du sende dem mere information. Når du først har fået dem i nettet, kan du begynde at lave forslag med ”vil du vide mere om…” og derved få dem længere ind i nettet.
10. Brug autoriteter
Hvad får dig til at fremstå bedre end dine konkurrenter? Det gør det, når en autoritet udtaler sig positivt om dig, din virksomhed eller produkt også omtalt som autoritetsprincippet. Henvis derfor til hvad eksperterne siger og fremhæv gerne dette budskab.